Julklapps rim

Ser ni särskrivningen i rubriken? Jag kan inte förstå att det är så många som faktiskt skriver så.
Hursomhelst, jag har filat lite på de årliga julklappsrimmen.
Det är inte mycket jag gillar med julen, dess höjdpunkt är att skriva rimmen.

Jag tänkte utannonsera en liten tävling. Om någon kan gissa sig till vad rimmen anspelar på vinner man en lunch med mäster Bergman (som jag betalar).

Vässa era sinnen och klura ordentligt!


Johan är ju stor och söt,
nej, inte som en kokosnöt.
nej, avlångare och mindre rund
mycket för att han är så sund.
till sundheten inte detta bidrar
men det är något att ha kvar
när du hemma tråkigt har.


När du till jobbet går
med ditt gråa hår,
då skall denna uppmärksamheten ta
och du glatt din stolthet kan ha.


Monica sover och klockan ringer
då en tassande vän mot dörren springer,
upp far monica och hon hämtar det
som döljer sig i detta paket.
För det är faktiskt vida känt
att utan denna det lukta bränt.


Julen är kommen och hemma du sitter
julgran är klädd och prydd utav glitter.
Några dagar efter julafton du vaknar
och möjligen känner att något du saknar.
Detta kommer från ett avlägset land
jag hoppas att det ryms in i din hand.
Från en vän som dig gillar och nära står
med förhoppning om vänskap i många år.


Lilla proppen är ute och letar
när hon sin favvo kletar.
Då är denna bra att ha
för att bilder kunna ta.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: boo

Jag tror det tredje rimmet är en äggklocka eller liknade. :)

2008-12-23 @ 20:06:55
Postat av: jeppster

det är ingen dum gissning, men dock är det fel!

2008-12-24 @ 11:15:39
Postat av: karolin

Första en bok? Skulle inte det andra rimmet kunna vara en reflex kanske? Den tredje ett hundkoppel? Ett armband är min gissning på den fjärde. Sista och femte kanske är ett kamerastativ?



Har en känsla jag är helt ute och cyklar nu ;P

2008-12-25 @ 15:06:47
URL: http://tryckinden.blogg.se/
Postat av: jeppster

hehe, det var en lite annorlunda tolkning - men jag gillar den. dessvärre så var ingen av gissningarna rätt.

jag har en känlsa av att ingen kommer gissa rätt på något ;)

2008-12-25 @ 17:02:43
Postat av: mathias L

Riktigt kluriga rim, helt utan logik... men det var väl ändå rätt så väntat...



Jag gissar :



1 = Choklad / tv/dataspel

2 = huvudbonad / halsduk

3 = morgonrock / brandsläckare

4 = smycke / fyrverkeri

5 = kamera / smink



Hehe... :)

2009-01-03 @ 22:30:47
Postat av: jeppster

ni suger ju! ;)



ettan kan vara många saker men om man såg formen på paketet så skulle det inte vara så svårt att lista ut vad det var.

tvåan är något som också går att gissa, det gäller bara att hitta rätt. Det har egentligen inget med håret att göra - det står endast att det tar uppmärksamheten ifrån det.

trean är klurig, lägg inte så mycket vikt på den "tassande vännen", den har egentligen inget med presenten att göra.

fyran förstår man när man har sett vad det är vilket betyder att det är fullt möjligt att gissa innan man vet (med lite fantasi)

sista rimmet är ju solklart (om man vet vad "favvon" är)

2009-01-06 @ 10:05:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0