Jesper och hans busstreck

Vi är några grabbar som sitter tillsammans en kväll. Vi har det ganska trevligt och konverserar och sysselsätter oss med sällskapsspel.
En av oss sitter och smådricker. Han har med sig både öl, vodka, drinkmix och lite seven-up för att få en härlig grogg. Han har precis druckit upp en öl och börjar blanda i ordning en drink i samma glas.
I närheten av bordet står en flaska jordgubbssaft, ni vet, en sån där som man ska späda ut med vatten. Jag ser detta som en möjlighet, för livet är ju fullt av möjligheter. Sviraren ibland oss gör ett besök på badrummet - oklart varför.
Då faller djävulen i mig och jag sträcker mig efter saftflaskan och häller ner i hans färdigblandade drink. Det är inte mycket jag häller, bara så att drinken nu får en röd skiftning.

Han kommer tillbaka efter någon minut och sätter sig ner för att fortsätta sin medverkan i Trivial Pursuit. Sedan får han syn på glaset. "Vad rött det blev!" utbrister han.
"Oj" säger vi andra "Det var märkligt".
Han inspekterar glaset och tar sig en mun, smaken verkar inte förbrylla honom men han är fortfarande konfunderad. Han drar fram drinkmixen och kollar på den. "Den här är ju grön..." Han fortsätter att studera glaset och han bara sitter där helt stilla och jag kan nästan höra hur hans hjärna arbetar. Till slut rycker han på axlarna och säger: "Det kanske är från ölen"

Under hela hans iakttagelse har jag med största ansträngning lyckats hålla masken. Jag har säkert haft ett leende över hela ansiktet men han har varit helt fokuserad på glaset. Jag fnissar något så infernaliskt på insidan. När han gör nästa besök på badrummet skrattar vi alla för fulla halsar.

"Det kanske är från ölen" hade han sagt.

saft

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0