118100 har fel!

Och jag ska överbevisa dem, om det så är det sista jag gör.

Jag har diskuterat detta ett antal gånger, hur man uttalar ett årtal på korrekt sätt. Jag vill mena att man säger tjugohundranio och inte tvåtusennio - jag vet att det är så.
Jag smsade 118100 för att få det bekräftat - de påstår sig ju kunna svara på allt.

Men det finns en oerhörd skillnad i att svara på allt och att kunna svara rätt på allt
.

Såhär lyder ordväxlingen mellan mig och 118100:

Jesper skickar:

Vilket är grammatiskt korrekt? Att säga tjugohundranio eller tvåtusennio om årtalet 2009.

118100 svarar:
Grammatiskt korrekt är tvåtusennio, men man vill gärna att folk ska säga tjugohundranio eftersom det då är mindre chans att det förväxlas med en "vanlig" siffra. Dock är tvåtusennio mer populärt i folkmun. Ha en bra helg och ett jättebra 2009 (som du får uttala precis hur du vill).

Ett lite finurligt svar får man väl säga, men fortfarande fel.

Nu är det krig, jag ska bevisa att de har fel!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tänkte bara, hur skulle man uttala 2109 på ditt sätt?

2009-01-09 @ 07:14:39
Postat av: jeppster

tjugoetthundranio förstås!

2009-01-09 @ 14:51:01
Postat av: Selina J

vem ska du bevisa det för? :P

2009-01-09 @ 18:34:19
URL: http://hairflipaway.blogg.se/
Postat av: jeppster

först och främst för mig själv, vill jag svara på den frågan. jag har ju trots allt upplyst folk i flera år om att man ska uttala det tjugohundra och inte tvåtusen - det vore ju förfärligt om jag har sagt fel alla dessa gånger, eller?

2009-01-10 @ 02:57:48
Postat av: Elin

Oooh ja helt förfärligt. Om jag hade lika mycket energi som du att engagera mig i dylika spörsmål, skulle jag lägga den på att försöka motbevisa dig! /tvåtusennio forever

2009-01-10 @ 15:51:33
Postat av: Selina J

haha helt rätt Elin! Fast jag tycker om dig ändå jesper :)

2009-01-11 @ 00:29:06
URL: http://hairflipaway.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0