En förkylning

Såhär under vinterhalvåret ska det till ett smärre mirakel om man ska ta sig igenom det utan någon form av förkylning. Jag har förstås fått min beskärda del av åkomman.

På senare tid har jag kunnat identifiera en klar trend i förkylningscykeln. Den består utav olika stadier.
Så här har min vecka sett ut:

1. Min hals börjar smärta, liksom hade jag en klump i halsen. Det gör ont när jag sväljer och det hela är en högst obehaglig känsla.

2. Halssmärtan har avtagit och jag börjar bli ordentligt jävla snuvig. Det är helt galet att det kan produceras så mycket slem på så kort tid. Ständigt får jag gå och snyta mig och jag nyser titt som tätt.

3. Snuvan fortsätter men med mindre besked. Jag börjar bli rosslig i halsen, det låter som att jag har rökt i hundra år när jag hostar. Det är tydligt att halsen är inflammerad. Det är också "the eustachian tube" som går mellan öronen och munnen, jag känner hela tiden lock och får anstränga mig för att tryckutjämna.

4. Hostan börjar avta men spökar ändå i några dagar. En lätt snuva kan iakttagas.

5. Jag är så gott som återställd.

Det här tar vanligen 10-14 dagar att genomföra och det är en långt ifrån smärtfri process.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0