Ev. Vinstskatt betalas av vinnaren

Kan inte ni störa er på tillägget som nästan alltid är närvarande i tittartävlingar och dylikt?
Det är en asterisk och sen står det "Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren" Jag hatar den texten. Jag vill veta vad den innebär.

Aldrig har jag varit vinnare så att jag har kunnat erfara vinstskatten.

I dagens tidning har det dock gått över gränsen.
Det finns en annons om någon SMS-tävling, man ska skicka in och skriva en motivering om vilken som är stans godaste semla.

Om man då har skickat in och koras som vinnare får man en fika värd 200 kronor.
Sedan kommer den. Den satans jävla asterisken.

Återigen: "Ev. vinstskatt betalas av vinnaren." Om det nu skulle bli en vinstskatt, betyder det att man ska betala skatt på ett värde av 200 kronor?! Fyfan.

Kommentarer
Postat av: LCG

Vinstskatt betalas av vinnare i en tävling, alltså om man vinner via en prestation. Detta räknas som sidoinkomst och betalas i självdeklarationen baserat på resten av dina inkomster, alltså om du måste betala förmögenhetsskatt osv..



I ett lotteri betalas den av arrangören, alltså en tävling då slumpen avgör.



Ganska så svenskt att man får betala skatt om man vinner på att man är duktig.. men om man bara har tur så slipper man.



/ Din favoritekonom i Sthlm

2010-02-16 @ 23:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0