Nyhetsmorgon

En morgon den här veckan när jag såg på nyheterna var det en nyhetsuppläsare som sa något anmärkningsvärt. Det var ett inslag om SCB - ni vet, Statistiska Centralbyrån. Den myndighet som står för det mesta vad gäller statistik i Sverige.

scb

Det kom upp en bild liknande denna och hon i nyhetsmorgon konstaterade:

"SCB har räknat fel igen"

Och sedan kom det ett inslag om vad som var felräknat och att de skulle göra om undersökningen och det ena med det andra.

Det jag reagerade på var nyhetsuppläsarens ton när hon sa "SCB har räknat fel igen". Det fanns en sådan slentrianmässig anspelning på meningen och det lät verkligen som att de gör fel mest hela tiden.

Det är klart, de har ju väldigt mycket statistik att hålla reda på, men likväl är de en myndighet. En myndighet bör väl framställa korrekta sammanfattningar inom dess område. Det tycker jag verkligen.

Det verkar som att det är återkommande att de misstar sig och när medierna får nys om detta blir det nästan inflation i nyheten.

Som när Christian Olsson vann varje trestegs-tävling han medverkade i.

"Jaha, nu har Christian Olsson tagit ännu en guldmedalj" kunde man höra i sportens sändningar. Jag menar att det tar ifrån honom prestationen lite.

På samma sätt är det med SCB fast inverterat. Det blir inflation i antalet misstag och därför spelar det tydligen ingen större roll. Dåligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0