Lite om fotbolls-VM

I egenskap av tyckare och i egenskap av fotbollspassionist känner jag att jag ska skriva några ord om världsmästerskapet som pågår.

- Jag tycker att Sydafrika har varit en formidabel arrangör hittills, tvärtemot vad jag trodde.

- Sydafrikanerna är underbara i deras entusiasm, frågar man någon på gatan om landets chans i mästerskapet svarar de att det blir guld, är det inte vackert i dess naivitet?

- Vuvuzela. Behöver jag säga mer? De är överallt och jag gillar dem inte, inte alls. Likväl får man ha hänsyn till att VM faktiskt spelas i Afrika och ta seden dit man kommer.

- Många fotbollskommentatorer medverkar i sändningar och både TV4 och SVT kallar in "experter" som ska säga vad de tycker. Hittills är jag mycket besviken på dessa fotbollskunnare, de analyserar verkligen dåligt..

Men...

- Det finns förstås en expertkommentator jag gillar - Jens Fjellström. Han har återigen bevisat att han är Sveriges i särklass bäste fotbollsguru. Jag verkligen älskar honom. Han kommer med intressanta synpunkter och kan med en överskådlig synvinkel plocka fram de allra bästa bitarna och förklara deras betydelse. Han gör det på ett fan-i-mig fantastiskt sätt.

- Staffan Lindeborg är ett skämt. Fyfan. Det är ändå ganska roande att höra på han och Glenn Strömberg som arbetar ihop. De är som ett gammalt par, de har tjatat och gnetat i 100 år och har slutligen kommit till ro med varandra, Strömberg suckar uppgivet när Lindeborg säger fel - som han gör hela tiden.

Till själva fotbollen då.

- Förbannat tråkig turnering i den inledande omgången. Tyskland och Chile har bjudit upp till dans, men bara dem. De andra lagen är liksom rädda för att spela fotboll, alldeles för försiktiga. Anfall är bästa försvar, när ska lagen förstå det så att fotbollen blir mer underhållande? Det är min fundering, min önskan.

- Stornationerna har varit oförskämt dåliga, skärpning!

Till sist..

- Även om Brasilien inte glänste i sin första match kommer de likväl att ta hem segern i mästerskapet. Detta på grund av deras fotbollskultur som är helt egen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0