Recension: The Dark Knight

Jag är ingen recensent och jag utger mig inte heller för att vara det, men jag måste skriva några ord om den här filmen.

Det är uppföljaren till Batman Begins(2005). Uppföljare brukar sällan vara bra, men den här upplagan är sannerligen helt fantastisk.
Regissören Christopher Nolan har lyckats ännu en gång. Jag tycker att Batman Begins var sjukt bra och jag har sett den minst fem gånger, men jag kan direkt säga att The Dark Knight är bättre.

I två och en halv timme satt jag som förtrollad och levde mig in i filmen, jag hjälpte till att ducka, jag hjälpte till att tänka, jaaa, jag blev faktiskt helt svettig av att kolla på filmen. Det var ett rasande tempo från början till slut. Och jag visste när jag såg den, att det här var ingen vanlig film, det här var ett mästerverk av absolut toppklass.

Specialeffekterna, filmvinklarna, manuset och skådespelet var riktigt riktigt bra.
Jag älskar dialogerna mellan Alfred och Bruce Wayne samt Lucius Fox och Bruce Wayne, där får man in de komiska drag som alla filmer behöver. Annars är det en helt igenom fullspäckad actionrulle.

Jag har alltid varit lite naiv när det gäller superhjälte-filmer, jag gillar alla de här ni vet; Stålmannen, Spindelmannen, James Bond etc. Jag gillar att hjältarna är lite extra starka och smarta, det ska dem vara.
I den här filmen har dock framställningen av Batman inte alls varit lika överdriven som den kan vara. Det är istället realistiskt och verklighetstroget till den grad att man verkligen kan leva sig in i situationerna.
Storyn är bra och mycket spännande, inte en enda gång undrar man när filmen är slut utan man sitter liksom en besatt.

En liten återberättelse av handlingen (OBS! Innehåller avslöjanden):

Poliserna och den framstående distriktsåklagaren Harvey Dent håller på att sätta dit maffian i Gotham City en gång för alla. Jokern har kommit till stan och slingrar sig in i maffians nät för att uttnyttja deras resurser. Det han egentligen vill åt är Batman, för han anser att Batman är lite som han själv; en utstött.
Jokern skapar panik bland stadens invånare genom att han mördar folk utan att blinka och ständigt hotar oskyldiga medborgare.
Batman måste gå ut med sin sanna personlighet för att jokern ska sluta. Det blir dock inte som planerat och jokern är illa ute flera gånger innan Batman slutligen får honom bakom lås och bom.
Batman tar på sig skulden för några mord som är utförda av den vanställde Harvey Dent för att rädda dennes rykte.
Filmen avslutas med att Gordon, Batmans kollega inom polisens kår, håller en presskonferens där han bland annat säger:
"Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now...and so we'll hunt him, because he can take it. Because he's not a hero. He's a silent guardian, a watchful protector...a dark knight."
Därefter förstör han Batman-lampan på taket av polisstationens byggnad.


Det jag också ska nämna, för det är han värd. Jag sparar det här till sist, för alla vet att det bästa kommer i slutet.
Heath Ledger.
Heath Ledger tog självmord kort efter den här filmen, en mycket tragisk incident.
Innan jag såg filmen så visste jag att den hade fått otroligt många röster på IMDb (Internet Movie Data base). Jag spekulerade i att detta måhända var sympatiröster som hade mycket med självmordet att göra. Nu har jag sett filmen.
Heath Ledger är helt fantastisk. Helt fantastisk.
Jag kan förutspå att han kommer få pris för den här rollen. Han gör det sååååå bra. Folk på bion skrattade åt honom, jag förstår dem inte. Man skrattar inte åt honom - han är grym.
Jag tror inte att någon skulle ha spelat bättre än honom. Ledger förgyller en redan gyllene film.

Allt som allt, en mycket mäktig film som har det mesta. Har ni inte sett den, gör det ! Ni lär inte bli missnöjda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0