Fruktprovning del IV

Frukterna som blev utprovade den här veckan var kaktusfikon och kumquats.

Vi som är fruktprovare är för det mesta jag, Sven och Kjelle.
Vi står där i köket som vore vi experter. Vi tar oss en tugga av frukten och sedan fäster vi blicken någonstans och letar igenom våra hjärnor efter en smak som kan liknas vid denna nya upplevelse.
En efter en kommer vi med kommentarer och vi känner oss viktiga när vi står där och testar frukter, vi vill komma fram till något, något obestämt.
Nåja, såhär ser ett kaktusfikon ut.

Kaktusfikon

Frukten ser aningen intimiderande ut, men räds inte. Dela på den med en kniv och den ser genast bättre ut. Dess fruktkött har en ganska festlig färg.
Kaktusfikonet var mycket gott och smakfullt.

Mm, gott!

Till höger ligger en delad och uppäten kumquat.
Kumquaten är inte så mycket att orda om, det man kan komma fram till är att det inte är en frukt, det är snarare en grönsak.
Hursomhelst är den en citrusväxt och den liknar citronen på många sätt. Till färgen, formen och smaken är de nästan identiska, givetvis i mindre format. Och precis som en citron så är den sur vilket inte direkt inbjuder till att man köper den igen - inte tänker jag göra det i alla fall.
För fyra kumquats betalade jag 2 kronor så jag blev inte ruinerad direkt. Också kaktusfikonet var billigt, 2.50 kronor styck.

Kaktusfikonet rekommenderar jag. Det var sött och friskt och det var dessutom väldigt bra pris.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad ligger i att kumquaten på bilden redan är uppäten? vad gjorde ni sen för att få tag på den igen och fotografera den? ooo äckligt!

2008-11-23 @ 20:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0