Tomas Tranströmer

Jag läste lite av Tranströmers brillianta verk idag. Han är verkligen en författare att se upp till.

"Trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk
for jag till den snötäckta ön.
Det vilda har inga ord. De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll!
Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön.
Språk men inga ord."


-Dikten: "Från mars -79"

"Jag ligger på sängen med armarna utbredda.
Jag är ett ankare som grävt ner sig ordentligt och håller kvar den väldiga skuggan som flyter där ovan,
det stora okända som jag är en del av och som säkert är viktigare än jag."


-Citat ur dikten: "Carillon"

Ingen använder liknelser så som honom.
Alla borde läsa lite Tranströmer ibland, man kan lära sig ett och annat genom att göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0