Tankestund

Ibland känner jag mig väldigt filosofisk.
Det är vid sådana tillfällen jag ställer frågor till mig själv som jag inte kan besvara.

Vad kom först, hönan eller ägget? En teori jag har funderat mångt och mycket över. Väldigt djupt tänkande får man tillägga.
 
Skämt åsido.
Jag har faktiskt vissa funderingar som det skulle vara intressant att få svar på.
Till exempel, det här med moln. Det kan vara molnigt en hel dag, men sen mot kvällen så försvinner alla moln, det blir helt klart och då undrar jag var molnen tar vägen. De måste ta vägen nånstans, och varför är det alltid på kvällen de försvinner?

Vad är det för mening med livet? En annan fråga jag brukar fundera över. Man lever nånstans mellan 70-100 år och efter det dör man och så fortsätter det gång på gång på gång. Generationer fortsätter i oändligheten.
Då kan jag tycka att det är skitsamma att leva egentligen. Lyckas man inte i livet så kan man lika gärna lämna in direkt. Varför uthärda femtio år som bara kommer vara pina.
Samma sak när man är pensionär, då känns det riktigt ovärt att vara vid liv. Såvida man inte kan använda sin kropp till fysiska och mentala aktiviteter som har någon betydelse.
Det enda man gör när man är pensionär är att leva på statens pengar och vara till irritation för de yngre i samhället. Blir jag så gammal som sjuttio bast så ska jag köpa en pistol, sätta den mot huvudet och ta farväl. Vad spelar det egentligen för roll?
Känner ni den otroliga meningslösheten med att leva?

Känner ni den?

Det skulle ju vara lite soft att ha gjort något som man blir ihågkommen för, som till exempel Winston Churchill.
Han var en klok man. Han är världsberömd.
Men han var också premiärminister, samtidigt som det var världskrig.
Är man som gode herr Churchill, då kan man leva alla sina dagar i frid och fröjd. Det kan endast vara trevligt att åka runt i olika länder och i sitt eget land och få en välkomnande hand vart man än kommer.

Betyder det att det måste vara under väldigt extrema förhållanden som man blir världsberömd, alternativt att man kommer med någon smart uppfinning? Fast nu är det ju ingen som ensam får credit för någonting längre.
Man borde helt enkelt ha levt på stenåldern. Då var allt mycket mer primitivt än nu.
Då hade jag nog kommit på någon smart uppfinning, typ Microsoft.

Detta var dagens/årets/decenniumets tankestund. Det blev visst lite osorterat, såhär i efterhand. Men det blir ju så när hjärnan är impulsiv.

Signerat

J.Bergman - The tänkare

Kommentarer
Postat av: akkurt

microsoft är namn på ett företag smarto :P skulle du alltså uppfinna namnet?



fin blogg du bedriver i övrigt :P

2008-09-16 @ 22:17:59
Postat av: aco

Hönan kom först, och vet du? Jag har en bra teori också ;)



var det du som skrev 18.19?

2008-09-21 @ 20:34:53
URL: http://aco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0