"Fantastiskt bra jobbat Jesper!"

"Jag har varit i den här branschen i nästan 40 år, aldrig har jag stött på någon som har levererat nior i samtliga deltester! Aldrig. Det är helt enastående! Du måste besitta förmågor utöver denna jord. Jag kommer att rekommendera dig varmt till alla kontakter jag har inom linjeflyg i Sverige!"

Nej, så sade han faktiskt inte.


Psykologen var en man till åren. Hans hår och skägg hade grånat. Ögonen är livfulla men vänliga. Han är tvivelsutan en klok man. Han förtalte mig några av livets stora gåtor och hans synpunkter på dessa. Han såg på mig med en blick som kunde ha varit en älskad farbrors.
Han lade händerna på bordet och lyssnade och begrundade. Han hade många goda råd som han delade med sig av. Vi talade om sådant jag aldrig har berättat för någon. Ingen har tidigare hört det, ingen vill heller höra det.
Han lyssnade till mig med stort intresse och det uppstod en lång tystnad när jag var klar. Han förde fingertopparna mot varandra och betraktade mig med sina gröna ögon.
Slutligen bröt han tystnaden.

Han började tala så där metaforiskt som jag själv vill kunna uttrycka mig. Han visste formuleringarna redan innan han tänkte dem, men likväl var dem träffsäkra och uppriktiga.
Han jämförde mitt inre med Tjajkovskij och orerade länge om klassisk musik och mitt sinnes anknytning till den.
Detta är ett samtal som ingen kommer att få ta del av. Inte ni, inte mina närmaste vänner, ingen.
Hans röst var knappt en viskning, men jag hörde varje ord han sa. Han var mycket förfaren.

Psykologer borde ta lärdom av denne man, han är likt en utopi för vad en psykolog står för.

Kommentarer
Postat av: Niklas Larsson

VP-tester? :)

2010-04-21 @ 10:24:32
Postat av: Jeppster

Yes, helt rätt! Och det gick bra :)

2010-04-21 @ 11:00:37
Postat av: Elin

Gött bror! Är det inte inspirerande med kloka människor? Vill bli på sikt.

2010-04-21 @ 18:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0